האלימות כנגד חיילים בהתנחלות יצהר היא עוד דוגמא למשטר אפלייה ביטחוני ›

שמשת האמבולנס ניזוקה(צילום: דובר צה''ל)
שמשת האמבולנס ניזוקה (צילום: דובר צה"ל)

כשהוצאנו לאחרונה סקירה על האפלייה במדיניות הביטחונית בגדה לא שיערנו שהמציאות תספק לנו כל כך הרבה דוגמאות לטענתנו. רק בסוף השבוע האחרון דווחנו על שתי תקריות של תקיפת חיילי צה"ל אוו ונדליזם נגד רכוש צה"ל בידי מתנחלים קיצוניים, שארעו בהתנחלות יצהר. לא שמענו על הרוגים מקרב המתפרעים, על שימוש בירי כדורי גומי או בתחמושת חיה, לא בשימוש באמצעים אחרים לפיזור הפגנות וגם לא הוטל עוצר על כלל ההתנחלות – וטוב שכך. ככל הניתן יש לשאוף לטפל במקרי אלימות באופן מידתי, להביא את התוקפים לדין, להענישם כחוק, ולא לפגוע בבלתי-מעורבים.

הבעייה היא שההתנהלות של כוחות הביטחון בעת שהתוקפים הם מתנחלים רחוקה מאוד מהתנהלותם מול מקרים דומים בהם התוקפים פלסטינים. כלומר התנהלות כוחות הביטחון לא נובעת מחומרת הסיטואציה והסיכון שבה, אלא על בסיס המוצא של התוקפים או הקורבנות – לא ביטחון, אפלייה. האירועים האלימים ביצהר הדגימו זאת שוב, למרבה הצער.

אודות רבנים למען זכויות האדם

שומרי משפט הוא היום הארגון היחיד בישראל המשמיע את קולה של המסורת היהודית בתחום זכויות האדם. הארגון נוסד בשנת תשמ"ט (1988) ומונה כיום כמאה חברים – רבנים מוסמכים וסטודנטים לרבנות. שומרי משפט אינו ארגון פוליטי מפלגתי. שומרי משפט הוא הארגון הרבני היחיד בארץ שפועלים בו במשותף רבנים אורתודוקסים, מתקדמים (רפורמים), מסורתיים (קונסרבטיבים), מתחדשים (רקונסטרוקציוניסטים) ורבני ריניואל (Renewal). בין חבריו רבנים המכהנים בתפקידים ציבוריים, מחנכים ורבני קהילות, אשר יכולים להביא הן לשינוי בשטח והן לשינוי תודעתי. שומרי משפט משמש שופר להפצת מידע על זכויות האדם בישראל ובשטחים הכבושים. שומרי משפט פועל בשיתוף פעולה עם ארגוני זכויות אדם בארץ ובעולם. שומרי משפט פועל מהקמתו, לקידום זכויותיהם של השכבות החלשות בחברה, לשמירה על זכויותיהם של המיעוטים בישראל וכן של פלשתינאים בשטחים ולמניעת הפרות בוטות של זכויות אדם בסיסיות של מהגרי העבודה. הארגון מפעיל לחצים על קובעי המדיניות בישראל, למען הבטחת השמירה על זכויות האדם של הקבוצות החלשות, בהן הזכות לטיפול רפואי, קורת גג, חינוך ורמת חיים מינימאלית. מאז ייסודו, השתתפו אלפי מתנדבים במאות פעילויות של עשיית צדק במדינה ובחברה.