מדיניות קולקטיווית נגד הפלסטינים היא טעות מוסרית וביטחונית – מידע ומקרים מהעולם ›

בתמונה המדינות המובילות באינדקס הטרור הגלובלי
בתמונה: המדינות המובילות באינדקס הטרור הגלובאלי וקישור לאינדקס המלא– קרדיט תמונה למכון vision of humanity

"הָאִ֤ישׁ אֶחָד֙ יֶחֱטָ֔א וְעַ֥ל כׇּל־הָעֵדָ֖ה תִּקְצֹֽף"? (במדבר טז, כב) 

מדיניות קולקטיווית נגד הפלסטינים היא לא רק עוול מוסרי אלא טעות ביטחונית שפוגעת באזרחי ישראל. בגדה אפילו תקרית שולית של ידויי אבנים יכולה להוביל לעוצר על עיירה פלסטינית שלמה – האם זה מביא ביטחון לעומת החלופות?

במדינות שחוו טרור ואלימות ופעלו נגד התופעה על בסיס פרטני רמות האלימות נשארו נמוכות ומצומצמות יחסית ואף דעכו. מאידך, מדינות שהגיבו לטרור במדיניות קולקטיווית, על בסיס שבטי\קבוצתי רחב ומוכלל, הגדילו את היקף האלימות. כך קרה בכמה משיאניות הטרור בעולם: עיראק, סוריה, פקיסטן, תימן, לוב, מצרים והודו שהשתמשו במדיניות קולקטיווית ומכלילה נגד קבוצות שנחשבו למקור הטרור (ראו מי עוד המדינות המובילות באינדקס הטרור הגלובאלי וגם כאן).

פירוט

בעיראק בה תקפו שיעים מליטנטיים קהילות סוניות שלמות בתגובה לטרור סוני צמח דאע"ש והיא שיאנית הטרור כיום; בסוריה שם תקף אסאד קהילות שלמות שנחשבו למתנגדות משטר התפשטה מלחמת אזרחים נרחבת ומדממת, מלווה בטרור אינטנסיבי, שהביאה למותם של רבים (ושאילמלא עזרה מאסיבית מבחוץ הייתה ככל הנראה מסתיימת בקריסת המשטר); בפקיסטן שם מפלה הממשלה את החבל הפשטוני האוטונומי, והוציאה מבצע צבאי רצחני נגד תושבי החבל בתגובה לטרור שיצא ממנו, קפץ שיעור הטרור באלפי אחוזים לרמות מחרידות; במצרים שם מופלות קבוצות רבות, ובפרט הבדואים בסיני, הטרור משגשג ופורח; ובקולומביה רקע של אפלייה, נישול וגירוש כנגד משקים חקלאיים כפריים, בעיקר של תומכי האופוזיציה, הוביל להקמת מחתרת FARC, ולחילופי אלימות וטרור חסרי אבחנה בינה ובין קבוצות מיליצייה תומכות הממשל וכוחות הביטחון הקולומביאניים.

היהדות התייחסה לתופעה זו במספר ציוויים, למשל: "לֹֽא־יוּמְת֤וּ אָבוֹת֙ עַל־בָּנִ֔ים וּבָנִ֖ים לֹא־יוּמְת֣וּ עַל־אָב֑וֹת אִ֥ישׁ בְּחֶטְא֖וֹ יוּמָֽתוּ" (דברים כד, טז); "הָאִ֤ישׁ אֶחָד֙ יֶחֱטָ֔א וְעַ֥ל כׇּל־הָעֵדָ֖ה תִּקְצֹֽף"? (במדבר טז, כב); "הַאַ֣ף תִּסְפֶּ֔ה צַדִּ֖יק עִם־רָשָֽׁע"?! (בראשית יח, כג). ישנן גם גישות שונות למדיניות קולקטיווית במקורות היהודיים, אך הן מוגבלות במגבלות שונות, והן היוצאות מן הכלל, ואנו מבקשים ללמד ולעודד את הכלל ואת הפרשנויות ההומניסטיות יותר. כלל זה מלמדינו שזהו עוול לפגוע קולקטיווית במי שאינם אשמים ישירים. ולמה מוביל עוול?

"חרב באה לעולם על ענוי הדין, ועל עיוות הדין, ועל המורים בתורה שלא כהלכה" – (פרקי אבות ה,ח). הן מוסרית והן ביטחונית, עלינו להתנגד למדיניות ולענישה קולקטיווית.

אודות רבנים למען זכויות האדם

שומרי משפט הוא היום הארגון היחיד בישראל המשמיע את קולה של המסורת היהודית בתחום זכויות האדם. הארגון נוסד בשנת תשמ"ט (1988) ומונה כיום כמאה חברים – רבנים מוסמכים וסטודנטים לרבנות. שומרי משפט אינו ארגון פוליטי מפלגתי. שומרי משפט הוא הארגון הרבני היחיד בארץ שפועלים בו במשותף רבנים אורתודוקסים, מתקדמים (רפורמים), מסורתיים (קונסרבטיבים), מתחדשים (רקונסטרוקציוניסטים) ורבני ריניואל (Renewal). בין חבריו רבנים המכהנים בתפקידים ציבוריים, מחנכים ורבני קהילות, אשר יכולים להביא הן לשינוי בשטח והן לשינוי תודעתי. שומרי משפט משמש שופר להפצת מידע על זכויות האדם בישראל ובשטחים הכבושים. שומרי משפט פועל בשיתוף פעולה עם ארגוני זכויות אדם בארץ ובעולם. שומרי משפט פועל מהקמתו, לקידום זכויותיהם של השכבות החלשות בחברה, לשמירה על זכויותיהם של המיעוטים בישראל וכן של פלשתינאים בשטחים ולמניעת הפרות בוטות של זכויות אדם בסיסיות של מהגרי העבודה. הארגון מפעיל לחצים על קובעי המדיניות בישראל, למען הבטחת השמירה על זכויות האדם של הקבוצות החלשות, בהן הזכות לטיפול רפואי, קורת גג, חינוך ורמת חיים מינימאלית. מאז ייסודו, השתתפו אלפי מתנדבים במאות פעילויות של עשיית צדק במדינה ובחברה.