פרשת השבוע "חיי שרה": הכיבוש איננו היהדות שלי ›

וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח-לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל-הָגָר שָׂם עַל-שִׁכְמָהּ, וְאֶת-הַיֶּלֶד – ספר בראשית, פרק כ"א, פסוק י"ד גירוש הגר וישמעאל, תחריט מעשה ידי גוסטב דורה
"וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח-לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל-הָגָר שָׂם עַל-שִׁכְמָהּ, וְאֶת-הַיֶּלֶד" – ספר בראשית, פרק כ"א, פסוק י"ד גירוש הגר וישמעאל, תחריט מעשה ידי גוסטב דורה. מקור: ויקיפדיה.

בדבר התורה לפרשת "חיי שרה" הרבה איימי קליין שואלת, מדוע הגר המצרית, השפחה של שרה, היא היחידה שמתועדת בתורה, שנתנה שם לאלוהים? ואיך קשורים הדברים להמשך הכיבוש, בשמינו?

פרשנויות סותרות לסיפור קנית מערת המכפלה

פרשת השבוע, "חיי שרה" מתחילה לא עם חייה של שרה, אלא עם מותה.

"א וַיִּהְיוּ֙ חַיֵּ֣י שָׂרָ֔ה מֵאָ֥ה שָׁנָ֛ה וְעֶשְׂרִ֥ים שָׁנָ֖ה וְשֶׁ֣בַע שָׁנִ֑ים שְׁנֵ֖י חַיֵּ֥י שָׂרָֽה׃ ב וַתָּ֣מָת שָׂרָ֗ה בְּקִרְיַ֥ת אַרְבַּ֛ע הִ֥וא חֶבְר֖וֹן בְּאֶ֣רֶץ כְּנָ֑עַן וַיָּבֹא֙ אַבְרָהָ֔ם לִסְפֹּ֥ד לְשָׂרָ֖ה וְלִבְכֹּתָֽהּ׃" (בראשית כ"ג – כ"ה).

אז אברהם פונה אל בני חת ומבקש מהם לקנות מקום קבורה עבור אשתו: "גֵּר־וְתוֹשָׁ֥ב אָנֹכִ֖י עִמָּכֶ֑ם תְּנ֨וּ לִ֤י אֲחֻזַּת־קֶ֙בֶר֙ עִמָּכֶ֔ם וְאֶקְבְּרָ֥ה מֵתִ֖י מִלְּפָנָֽי׃" (בראשית כ"ג, 4). הוא קונה את המערה בשדה המכפלה מעפרון החתי.

יש אלה המאמינים שהסיפור של קנית מערת המכפלה על ידי אברהם בפרשתנו מבסס זכויות נצחיות לארץ ישראל. אחרים מתקשרים לסיפור מבחינה דתית, רוחנית או לאומית, אף שהם באופן ברור בוחרים להעדיף את ערך קדושת החיים, מעל לערך של קדושת האדמה. נראה לי שלצמצם את פירוש הטקסט לרשומה שטרי קניין מפשיט את הטקסט מהלב שלו. זאת משום שזהו טקסט עם מורכבות אנושית וחברתית.

דרך כרוכה כישלונות

סיפור קניית מערת המכפלה סוגר, כפי שמציע הפרשן התורני הישראלי ואיש המדע, ישעיהו לייבוביץ, שני משולשים חופפים של טרגדיה: אברהם-יצחק-ישמעאל, ואברהם-שרה-הגר. הטרגדיה שלהם הינה אישית ולאומית. זוהי האכזריות שממנה סבלה הגר, מידי שרה, בהסכמתו של אברהם עד לגירושם של הגר וישמעאל ואיתם הסרת כל איום על ירושתו של יצחק. בפירושו לפרשת "חיי שרה" כותב לייבוביץ שסיפורו של אברהם הינו כה טרגי מפני שהוא מדגיש לנו את העובדה שאפילו דרכו של אברהם, איש האמונה הגדולה, כרוכה בכשלונות.

 

לייבוביץ מצטט מדרשים (פרושים של הטקסט המקראי) שכתבו חז"ל כדי לתקן את העוול הזה. מדרש אחד אומר שאשתו השנייה של אברהם, קְטוּרָה, עליה אנו שומעים בסוף הפרשה  היתה לא אחרת Screenshot 2016-11-23 14.57.42מאשר הגר. אחרי מותה של שרה היה זה יצחק בנה שבעצמו הלך ל"בְּאֵר לַחַי רֹאִי", מקומו של גירוש הגר וישמעאל, למצוא את הגר והביאה חזרה לאביו ולכן לתקן את העוול שנעשה לה.

הפרות זכויות האדם של פלסטינים בחברון

היום העיר חברון היא אחד האזורים היותר בעייתיים בשטחים. זאת כתוצאה של מתיישבים יהודים בהתנחלות קריית ארבע, שהוקמה בפרברי חברון בשנת 1968. הם קראו ליישוב בעקבות השם שנכתב בפרשה שלנו, "וַיָּבֹא יַעֲקֹב אֶל-יִצְחָק אָבִיו, מַמְרֵא קִרְיַת הָאַרְבַּע–הִוא חֶבְרוֹן, אֲשֶׁר-גָּר-שָׁם אַבְרָהָם וְיִצְחָק." [בראשית פרק לה, כ"ז] היום ניתן לראות בחברון את המיקרוקוסמוס של הכיבוש הישראלי בשטחים הפלסטינים. בתוך חברון העכשווית קיימים משולשים שמעורבים בהם יהודים אזרחי ישראל, מתיישבים יהודים בקרית ארבע ותושבי חברון הפלסטינים. המשולשים מורכבים אפילו יותר, הם מכילים חיילי צה"ל, טרוריסטים יהודים, טרוריסטים פלסטינים, פעילי זכויות אדם ושלום יהודים, פעילי זכויות אדם פלסטינים, ועוד.

בחברון באופן יומיומי מופרות זכויות האדם של הפלסטינים, ע"י ממשלת ישראל ביניהן: חופש התנועה, חופש המסחר (להלן שוק משגשג והיום רוח רפאים), הזכות לשרותי בריאות סבירים, חינוך ורווחה, החופש לחיות ללא פחד – הזכות  לחיים, חרות ורדיפת האושר. השנה 5777 (2016-17) זהו היובל לכיבוש. תמיד אמרתי שדברים טובים אין צורך למנות. רק את הרעים. כשעליתי לארץ בשנת 1997, מעולם לא חלמתי שנגיע ליום השנה המייאש הזה. הכיבוש איננו היהדות שלי. אני לא רוצה לכפות שלטון צבאי על אנשים ולשלול את זכויות האזרח שלהם, אבל אני כן.

להיות יצחק של המדרש

אני מקווה שאני גם יצחק של המדרש. אני יודעת שהנשים והגברים המסורים של רבנים למען זכויות האם הם יצחק. היצחק שהלך לבְּאֵר לַחַי רֹאִי לחפש את הגר. באר לחי ראי: "וַתִּקְרָא שֵׁם-יהוה הַדֹּבֵר אֵלֶיהָ, אַתָּה אֵל רֳאִי: כִּי אָמְרָה, הֲגַם הֲלֹם רָאִיתִי–אַחֲרֵי רֹאִי" (בראשית 16:13). הבאר נושא את השם שנתנה הגר לאלהים בעת שברחה משרה. הגר המצרית, השפחה של שרה, היא היחידה שמתועדת בתורה שנתנה שם לאלוהים: אלוהים שרואה אותי, שרואה את סבלי.

אנחנו לא צריכים לפשט את המורכבות של חברון – ששמה הוא משולש משלה: חֶבֶר-חֶבְרָה-חֶבְרוֹן (התאגדות). עם זאת עלינו להעיד על ולתקן את העוולות שנגרמו ע"י הכיבוש.

שבת שלום,

הרבה איימי קליין

 

 

אודות הרבה איימי קליין

יו"ר שומרי משפט