קנאת אחים בהיעדר שוויון: דבר תורה לפרשת "תולדות" ›

740px-Matthias_Stomer_(Umkreis)_Das_Linsengericht
עשיו (מימין) מוכר את הבכורה

תולדות האנושות בנויות ממלחמות אחים. הרב דובי חיון מציע לנו אפשרות אלטרנטיבית לכינון אומות עולם.  דבר תורה לפרשת "תולדות".

מאת: הרב דובי חיון 

"וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב:" (בראשית פרק כה, כח). העדפת כל אחד מההורים ובאופן גלוי בן אחר יוצרת קנאה ותחרות לא בריאה. יעקב המתחרה באחיו לכל אורך הדרך על הזכות להיות הראשון. האח שבמקום להזמין את אחיו לנוח ולאכול עמו מתנה זאת במכירת הבכורה. תחרות שמביאה לפירוד וכמיהה להרוג את האח המתחרה. מוטיב זה של קנאת אחים בא לידי ביטוי כבר בפרשת "בראשית". קנאה המובילה לרצח וזאת עקב העדפת "האב" (במקרה זה דמות האב המגולמת על ידי האל), פרשת קין והבל. קנאת האחים ממשיכה ומופיעה גם בפרשת יוסף ואחיו. קנאה המובילה לאלימות ובשתי הפרשות בסיפורי האבות מגיעה על סף רצח.

כאשר מנתחים את שלושת הסיפורים בניסיון למצוא מכנה משותף הדבר הראשון הבולט לעין הינו העדפת ההורה את אחד הילדים וזאת בצורה מופגנת לעיני האח/ים האחר/ים.

  • קין והבל – בסיפור קין והבל  נאמר: "וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים וַיָּבֵא קַיִן מִפְּרִי הָאֲדָמָה מִנְחָה לַה': וְהֶבֶל הֵבִיא גַם הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן וַיִּשַׁע ה' אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ:" (בראשית פרק ד , ג-ד). הנה "האב" מעדיף את האח הצעיר ובכך יוצר קנאה ומתח בין השניים המובילה לרצח אח.
  • יעקב ועשיו – בפרשת יעקב ועשיו רואים שוב העדפה בולטת והפעם כל הורה מעדיף ילד אחר ובכך יוצר מתח, תחרות וקנאה בין השניים: "וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב:" (בראשית פרק כה, כח). כאן המקרא אומר לנו במפורש על העדפת ההורים (דבר נדיר מאוד ולכן בולט ובעל אמירה חזקה). בהמשך מסופר על המתחים בין השניים כגון סיפור נזיד העדשים וכמובן השילוב בין הדפת ההורה עם התחרות בסיפור הברכה מהאב הזקן. תחרות וקנאה המביאה לרצון לרצח אח.
  • יוסף ואחיו – "וַיִּשְׂטֹם עֵשָׂו אֶת יַעֲקֹב עַל הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ אָבִיו וַיֹּאמֶר עֵשָׂו בְּלִבּוֹ יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי וְאַהַרְגָה אֶת יַעֲקֹב אָחִי:" (בראשית פרק כז, מא). בסיפור השלישי, יוסף ואחיו",  בולטת גם הסיבה להעדפת הילד. אם בסיפור הראשון לא ברור מדוע הועדף הבן הצעיר הבל, בסיפור השני ניתן לראות ונרמז לנו בהתנהגות האחים מדוע כל הורה מעדיף את הילד המשלים אותו. יצחק מעדיף את עשיו משום שהוא רואה בו את דמות עצמו אליה שאף ולא יכל להיות ואילו רבקה מעדיפה את הילד היושב בין סיריה ונצמד לסינרה. בסיפור יוסף נאמר במפורש: " וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים: וַיִּרְאוּ אֶחָיו כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם:" (בראשית פרק לז, ג-ד). האב "העיוור" למערכת העכורה שיצר אף שולח את יוסף לסיטואציה אלימה בה תוקפים אותו אחיו ועומדים להורגו אך לבסוף מוכרים אותו לעבדות.
עבודת אמנות שמושפעת ממלחמת האזרחים בספרד בתקופת הרודן פרנקו | "Bombardment" (1937-38) by Philip Guston

עבודת אמנות שמושפעת ממלחמת האזרחים בספרד בתקופת הרודן פרנקו | "Bombardment" (1937-38) by Philip Guston cc: flickr

תולדות האנושות כמלחמת אחים

אלה תולדות האנושות מלחמות אחים כי כולנו בסופו של דבר בני איש אחד ורק החשיבה כי אני מועדף על אחי יוצרת חיכוכים מיותרים. שתי אפשרויות לפנינו: האחת להמשיך ולהילחם זה בזה כפי שהיה עד כה בהיסטוריה בין בני יצחק ובני ישמעאל ובין בני עשו לבני ישראל. או לבחור באפשרות השנייה לדעת שכולנו שווים – ולומר לעצמנו את שאומרים אחי יוסף בפרשת מקץ (בראשית פרק מב) "אַחִים אֲנַחְנוּ בְּנֵי אִישׁ אֶחָד" ובכך לשנות את תולדות המלחמות לתולדות השלום אמן!

שבת שלום

אודות הרב דובי חיון

רב הקהילה המסורתית מוריה ובית המדרש "מדרשת הכרמל" בחיפה